Even de tourist uithangen - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu Even de tourist uithangen - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu

Even de tourist uithangen

Door: Garma

07 Januari 2014 | India, Bangalore

Nu eens een keer een verslag over de mooie kanten van India.
We hadden hier ook kerstvakantie en zijn met de vader en de neef (Joris) van Gerard op reis geweest. Gerard zijn vader kon zijn kleinkinderen niet zo lang missen en kwam helemaal naar India om ze te zien!

Eerst naar Mysore geweest, vooral bekent vanwege het paleis van de Maharadja. Deze Maharadja is net in december overleden. Dat hebben wij ook meegekregen, want er werd gelijk een dag van regionale rouw afgekondigd en de school was onverwachts gesloten.
Mysore is voor Indiase begrippen een kleine stad (800.000 inw.), heel groen en het verkeer is veel minder chaotisch. Erg lekker na het drukke Bangalore!
De foto's laten wel zien hoe mooi het paleis van de Maharadja is. Dit hebben we op 1e kerstdag bekeken. Van een kerstsfeer was hier helemaal niets te merken; alle winkels waren gewoon open. Alleen de kerken waren uitbundig versierd met zoveel mogelijk gekleurde lampen. En onze jongens hadden het geluk om met een zwetende kerstman op de foto te mogen.

Daarna het Coorg-district bezocht; erg erg mooi! Er wordt in de heuvels vooral veel koffie verbouwd. We hebben hier dan ook op een koffieplantage gelogeerd. Lag eigenlijk nog geen 100 km van Mysore af, maar omdat de wegen in de heuvels zo slecht waren, hebben we er wel 4 uur over gedaan om er te komen. Ook het laatste stukje naar de plantage moest per jeep afgelegd worden. Een verschrikkelijk mooi ritje; hele mooie bomen en planten met allerlei kleuren bloemen en we passeerden onderweg ook nog een waterval. De jongens vonden de rit vergelijkbaar met een achtbaan; zo spannend was het inderdaad ook wel. Omdat de plantage zo in de natuur lag waren er ook heel veel vogelsoorten, vlindersoorten en ook wilde dieren! De eerste nacht dat we er waren zijn er wilde olifanten op de plantage geweest. Die maken er gelijk een aardige ravage van; ze hadden een hele grote palmboom neergehaald, omdat ze het binnenste van de palmboom zo lekker vinden. Ze waren 5 nachten eerder ook al geweest om een bananenboom op te eten. De plantage-eigenaar zei dat ze zich dan heel goed herinneren dat er nog een andere bananenboom staat en die hebben ze inderdaad tijdens het tweede bezoek opgegeten. Omdat het eigenlijk niet zo veel voorkomt dat de olifanten op de plantage komen, maakte de eigenaar zich er niet zo druk om. Tijgers zouden er ook kunnen komen, maar dat is maar heel zelden. Wel waren er een maand geleden in een vallei verderop 3 mensen door een tijger opgegeten. Bij nader onderzoek bleek deze tijger allemaal stekels in zijn poten te hebben. Hij kon dus niet goed jagen en ging voor de makkelijke prooien!
Hier vandaan ook een reservaat voor gepensioneerde olifanten bezocht. Helaas was het èn zondag èn kerstvakantie, dus een enorme drukte. Maar de jongens hebben toch hun rit op een olifant kunnen maken! Wel indrukwekkend om te zien dat de, in verhouding toch kleine, olifanten- berijders zo'n groot beest onder controle hebben. Zitten ook mooie verwilderde koppen op die mannen.
Ook een Tibetaans vluchtelingenkamp bezocht. Tijdens de inval van de chinezen in Tibet zijn veel Tibetanen naar India gevlucht. Ook de Dalai Lama woont in Noord-India. Dit kamp bestaat al meer dan 30 jaar en lijkt totaal niet meer op een kamp, maar meer op een welvarend dorp met een hele mooie grote boeddhistische tempel.
Na het mooie Coorg doorgetrokken naar de zee bij Kerala. Ook een erg mooie staat met ontzettend veel palm- en bananenbomen. We hebben er erg genoten van de zee; hoge golven, die je makkelijk omver konden gooien. Het strand was zo goed als verlaten, maar als er Indiërs gaan zwemmen houden ze natuurlijk hun kleren aan. Er zijn trouwens niet veel Indiërs die kunnen zwemmen.
Hiervandaan een trip over de Backwaters gemaakt; een bootverbinding die langs een 24 km lange schiereiland vaart en zo de plaatselijk bevolking met het vasteland verbind.
Gelukkig, voor de jongens, was hier ook vuurwerk te krijgen voor Oudejaarsavond. Het vuurwerk had echter zulke snelle lonten dat het levensgevaarlijk was om het af te steken. Dus na een aantal bijna-ongelukken hebben we de pogingen gestaakt. De vuurpijlen gingen gelukkig wel goed. We hebben niet in de krant gelezen hoeveel mensen hier verongelukt zijn.....
Direct de volgende morgen konden we er al weer vroeg uit om naar een speciaal ritueel te gaan; de Teyem. Dit kan soms dagen achtereen doorgaan, waarbij door speciaal uitgedoste priesters de goden aangeroepen worden. Mensen kunnen dan hun vragen via deze priesters aan de goden stellen. Er vloeit dan wel de nodige alcohol onder deze priesters, vandaar dat er ook een aantal lagen te slapen of al zoenend op de foto wilden.
Op de weg terug naar Bangalore hebben we een nacht in een wildreservaat doorgebracht en 's ochtends voor dag en douw een safari gemaakt. Dit viel een beetje tegen, want de jeep verliet helaas niet de geasfalteerde weg. Dus ook geen tijgers gezien, terwijl er toch 74! in het park zouden moeten zitten; achter elke boom één, zijn echt heel goed in verstoppertje!. In het gastenboek hadden alle gasten voor ons wel tijgers gezien. Maar we vonden de verhaaltjes al wel verdacht enthousiast.
Wel een wilde olifant, blaffende en niet-blaffende herten, gaurs (soort buffels), reuze eekhoorns en langoors (apen) gezien.
Daarna helaas weer terug naar het altijd weer zo drukke, lawaaierige en vieze Bangalore. Waar we vanaf de stadsgrens er 1,5 uur over deden om bij ons huis te komen. En dan was het nog niet eens druk.

• 07 Januari 2014 - 19:57

Manon De Boer:

Leuk van die olifant en wat een mooi paleis zeg.
    Ik wist echt niet dat India (bangalore) zo mooi kon zijn.
    En wat een mooie watervallen.
    Eigelijk zou ik ook wel naar India willen.
    XXX Manon

• 09 Januari 2014 - 22:21

Baukje:

Mooi verhaal en foto's! Heel erg leuk! Baukje

• 10 Januari 2014 - 16:29

Lotte Klaui:

Hee Bart

wauw wat een paleis ik ben het helemaal met manon eens.
    en zielig zeg die omgekapte bomen.
    Bart eindelijk olifanten rijden dat wil ik ook wel hoor.
    ik weet ons school reisje al naar (tromgerofel) INDIA.
    oja Bart we missen je wel al op school.
    ik heb een robot voor je gemaakt. Je bent de popuilairste in de klas
    xxx Lotte Klaui

• 11 Januari 2014 - 12:50

Fenny:

Wat is het toch geweldig he internet. Het is zo grappig om nu al te lezen wat jullie daar aan het doen zijn, en hoe het er aan toe gaat daar. De foto's zijn ook mooi, jeetje wat een pracht en praal qua gebouwen.
    De filmpjes zijn helemaal leuk, net of je er even bij bent.
    En ook nog opa en neef op visite. Gezellig.
    Fijn dat het (kennelijk) met de jongens ook zo goed gaat.
    Groetjes!

• 12 Januari 2014 - 12:47

Jos En Thea En Kids:

Hoi familie lanting,
    Door het lezen van de verhalen en alle foto's zijn wij er toch een beetje bij. Gelukkig hebben wij geen bananenboom in de achtertuin staan want een olifant in je tuin lijkt ons niet echt handig maar wel spannend. Leuk dat jullie even de tourist hebben uitgehangen want zo krijg je toch een beter beeld van het land. De winter is bij ons nog steeds niet begonnen, wie weet wacht de winter tot half februari zodat jullie er ook van mee kunnen genieten. Jullie doen in ieder geval leuke uitstapjes en genieten van al het moois. Het zal wennen worden als jullie over een maand weer thuis zijn. Wat gaat dat eigenlijk snel.
    Blijf genieten van de laatste weken.
    Knuffels van ons allemaal.

• 12 Januari 2014 - 14:43

Alette :

Hoi lieve allemaal,

Wat geweldig dat we een beetje met jullie mee kunnen reizen.
    Ik geniet telkens van jullie verslag en natuurlijk ook van de foto's.
    Heel veel lieve groetjes van ons en geniet van jullie avontuur.
    Liefs, Alette

• 13 Januari 2014 - 12:41

Daan:

Hoi Bart wat een avonturen beleven jullie
    Zou ik wel willen. Maar het coolst vond ik dat je op die olifant gereden hebt
    Ajuus Bart ik hoop dat je nog veel meer avontuur beleeft
    Groetjes Daan

• 13 Januari 2014 - 21:08

Mathilde:

Hallo Buren,
    Geweldige verhalen, leuk om jullie te volgen. Jullie vakantie ook erg leuk om te lezen. Nog veel succes de komende maand en nog veel plezier.
    De lieve groeten van Douwe, Mathilde, Merith, Thijs, Marc en Jolein.

• 15 Januari 2014 - 19:06

Tina En Roel Luchies:

Hoi familie Lanting,

Met veel belangstelling hebben wij jullie verhalen gelezen en foto's gezien.
    Volgens ons hebben jullie het geweldig naar de zin.
    Geniet er lekker van!
    Groeten Tina en Roel Luchies.

• 15 Januari 2014 - 21:23

Anita En Arjan Sikken:

Hallo familie Lanting,
    Wat een mooie wereld daar!
    Mooie foto`s en video`s.
    Geniet ervan zou ik zeggen, maar dat doen jullie natuurlijk al.
    Groeten, fam. Sikken.

• 16 Januari 2014 - 14:08

Netty En Ciska:

Hallo samen ,

Wij horen net van Anja waar je bent Garma, wij misten je al.
    Wat een belevenis en mooie foto's.

We horen je verhalen straks als je terug bent , maar dat duurt nog wel even.
    Geniet ervan samen !

Groetjes van :

Netty en Ciska

collega's afdeling 6

• 18 Januari 2014 - 08:22

Kjell En Amber:

Hoi Bart
    hoe is het met je?
    leuke foto's hoor knap hoor dat je op die olifant zat ik durf het niet kjell wel
    mooie gebouwen zijn er hoor.
    veel plezier verder

liefs kjell en amber
    (p.s je zit bij mij in het groepje) (kjell)
    doei

• 19 Januari 2014 - 12:28

Gerrit En Janny Fokke:

Allereerst willen we Garma van harte feliciteren met haar verjaardag. Veel plezier met elkaar! Jullie reisverslagen hebben we met veel plezier gelezen. Wat een indrukken hebben jullie opgedaan! Nog enkele weken en dan zit het verblijf in India er al weer op. We wensen jullie nog veel succes de komende weken en alvast een goede terugreis.
    Hartelijke groet van oom Gerrit en tante Janny

• 19 Januari 2014 - 14:04

Tante Eggerdien:

zo daar ben ik dan eindelijk weer,Ard had mijn naam niet onder de verstuurde mail gezet,, vergeten,maar de bedoeling is het zelfde ook van mij.
    Maar nu wil ik jou Garma hartelijk feliciteren met je verjaardag en veel gezondheid toe wensen en daarmee natuurlijk Gerard en de jongens!
    Nou de verhalen spreken voor zich wat een geweldige ervaring ook voor de jongens zo te zien vermaken ze zich prima, goed hoor!
    Maar de tijd vliegt voor je het weet zit je weer in het vliegtuig, geniet er nog van.
    Ik heb te lang gewacht om te mailen maar heb een nieuwe laptop moest allemaal overgezet worden en dan ben ik afhankelijk van goede helpers het is nu bijna klaar.
    Lieve mensen ik lees jullie berichten graag dus sturen maar!
    Hartelijke groet,Egg.

• 19 Januari 2014 - 14:38

Tante Alida:

Hoi nichtje,
    Vanuit Middelburg een hele fijne verjaardag gewenst en nog heel veel jaren samen met man en zoons, gefeliciteerd! Fijn dat het zo goed gaat, jullie laten de jongens heel wat meemaken, die gaan natuurlijk ook de wijde wereld in als ze zover zijn, ik denk dat jullie niet anders verwachten. Nog een goede maand met elkaar en dan via de telefoon verder praten.
    liefs en groetjes van ons beide

• 19 Januari 2014 - 19:20

Nicole:

Van harte met je verjaardag, Garma! Heel veel plezier daar samen, en een dikke knuffel vanuit Oosterhesselen. Wat vliegt de tijd zeg! Begin jullie wel te missen, hoor! Het is steeds zo stil als ik het groentepakket ophaal

• 19 Januari 2014 - 21:56

Baukje:

He Garma, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hopelijk heb je een hele gezellige dag gehad!Geniet nog van jullie tijd daar! Liefs HJ en Baukje