Afscheid van Yuvalok - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu Afscheid van Yuvalok - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu

Afscheid van Yuvalok

Door: Garma

20 Januari 2014 | India, Bangalore

16 januari
We zijn nu de laatste week in Bangalore en dus ook bij Yuvalok. We gaan graag nog meer van India bekijken, maar vinden het ook jammer om de mensen en kinderen die we hier hebben leren kennen te verlaten. De kinderen hebben leuke vrienden gemaakt. Af en toe hebben ze ook wel eens ruzie; de Indiase jongens mogen graag voor de lol een klap uit delen of een steen naar elkaar gooien. Daar zijn onze jongens niet aan gewend en worden daar dan boos om, terwijl de Indiase jongens erom lachen. Ook is het heel gewoon om onze jongens eens flink in de wang of in de arm te knijpen. Dat doen ook wildvreemde volwassenen.
In Bangalore valt het dan nog mee, maar zodra je op het platteland komt staan we direct erg in de belangstelling. Vooral de jongens staan ondertussen al wel 50 keer op de foto, meestal samen met een groep jonge mannen. Afgelopen weekend waren de jongens er wel een keer flauw van en zeiden voor de grap dat ze er 10 roepies voor wilde hebben. Dat was geen probleem, ze zouden er heel wat mee hebben kunnen verdienen!

De school van de jongens in Oosterhesselen heeft voor de kerstvakantie een kerstmarkt ten behoeve van de straatkinderen in Bangalore gehouden. Erg jammer dat we er niet bij waren; het is een erg gezellige en drukke markt geweest. Heel veel mensen hebben zich ervoor ingezet en er waren allerlei activiteiten die geld opbrachten. Het heeft dan ook een ontzettend mooi bedrag opgeleverd; 1720,- euro! We wisten er zelf al een mooi doel voor. Voor de kerstvakantie heeft één van de scholen van Yuvalok voor een deel van de klassen tafeltjes en stoeltjes gekregen. Het zou natuurlijk mooi zijn als we de rest van de lokalen ook van meubilair zouden kunnen voorzien! We hebben nu voor het bedrag nog 40 (2 kinds) tafeltjes en 80 stoeltjes kunnen kopen. Als het goed is worden ze nog net vrijdag afgeleverd en kunnen we het resultaat nog zien.

17 januari
Het is gelukt; de tafeltjes en stoeltjes zijn op tijd aangekomen! De foto's laten het resultaat zien. Er zijn zelfs nog wat tafeltjes op voorraad, want de school gaat binnenkort nog met een lokaal uitbreiden. We spraken nog iemand van het hoofdkantoor van Yuvalok; hij vertelde dat de school al erg lang op de tafeltjes en stoeltjes op hun verlanglijst hadden staan en dat ze blij waren dat het nu voor elkaar was.

We hebben vrijdag ook afscheid van de school genomen. We hebben natuurlijk getrakteerd en hadden van de klassen van Luc, Bart en Rien een klassenfoto gemaakt, die ze uitgedeeld hebben. De school heeft afscheid van ons genomen met het lied dat Gerard met een groep ingestudeerd had en met een lovende speech. Erg leuk allemaal. Natuurlijk was er duizend keer de vraag wanneer we terug zouden komen. We hebben ondertussen al geleerd dat je dat het beste kunt beantwoorden met; ”als God ons roept, dan komen we weer”. Was voor de meesten een heel goed antwoord.

We hebben een hele mooie tijd op Yuvalok gehad, waarin we ontzettend veel geleerd en 'gekregen' hebben. En waarin een klein beetje hebben kunnen betekenen voor Yuvalok door er gewoon te zijn, dat geldt dan vooral voor onze jongens; daar hebben veel kinderen en juffen plezier aan beleefd. We hebben echt geen wereld van verschil kunnen maken. Hadden we ook niet verwacht. Wel hebben we natuurlijk door de giften kunnen zorgen voor een gedeelte van de kerstkado's en voor de tafeltjes en stoeltjes.
We hebben ook geleerd, wat er belangrijk is bij zo'n NGO (non governmental organization). Yuvalok heeft er een geweldige school neergezet, waar veel geld voor nodig is. Bij veel van de uitgaven denken wij wel (met onze westerse ogen) dat het efficiënter kan. Bijvoorbeeld; de buschauffeurs die alleen 's morgen en aan het eind van de middag de bus besturen en verder niet zoveel doen. Maar goed je helpt dan wel weer mensen aan een baan. Ook de jaarlijkse 4-daagse conferentie voor alle meesters en juffen in een duur hotel, vonden wij wat overdreven. Daardoor moeten andere uitgaven uitgesteld worden; bijv. de tafeltjes en stoeltjes.
Maar wat vooral belangrijk is; is dat er genoeg geld binnenkomt. Zonder die donaties (vaak flinke bedragen) kan Yuvalok niet bestaan.

19 januari
Garma's verjaardag. Lekker in Goa gevierd aan het strand, heerlijk! Iedereen hartelijk bedankt voor de felicitaties!

We zijn half januari ook nog een weekendje naar Hampi geweest; een heel groot gebied met honderden oude tempels. Ontzettend mooi en groen gebied, met rijstvelden en bananenplantages. Zijn we met de nachttrein naartoe geweest. Dat is ideaal; kun je slapen en ben je dus ook geen reistijd kwijt. Helaas stonden we op de wachtlijst en kregen we geen bed op de heenweg en moesten we dus op de grond slapen. Gelukkig waren we op Yuvalok al gewend om op hele harde matrassen te slapen.
Gerard en de jongens hebben in Hampi net als alle andere Indiers ook een duik in de rivier genomen; zijn weer helemaal gezuiverd. Van alle zonden in één keer zal wel niet lukken.
Ik heb niet gezwommen, had geen zin om al mijn kleren nat te laten worden.

• 20 Januari 2014 - 21:49

Hennie En Herman:

Hallo Gerard, Garma en de jongens. Met veel belangstelling lezen we de verslagen van jullie verblijf en de reizen. Deze geven, tezamen met de foto's, een aardige indruk van een land, dat zo verschult met Nederland. En mooi dat jullie je steentje hebben kunnen bijdragen aan de instandhouding en verbetering van de school.Dit moet een goed gevoel geven. Hopelijk kunnen jullie nu nog een paar week genieten van het reizen door het grote India. Wat de winter in Nederland betreft missen jullie niets. Het is hier gewoon geen winter. En Garma, nog van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag.
    De hartelijke groeten van Hennie en Herman

• 21 Januari 2014 - 13:21

Marita Hagemeijer:

Hoi Garma, Gerard, Luuk, Bart en Rien,
    Jullie hebben allemaal denk ik erg veel (waardevolle) indrukken opgedaan. En lekker dat je toch ook zeker wel een steentje hebt kunnen bijdragen!
    Garma zal niet snel weer zo'n warme verjaardag beleven verwacht ik. Lekker hoor, je verjaardag vieren aan het strand! Nog van harte gefeliciteerd, nu maar even zo, de postbode doet er anders vast te lang over.
    Groeten van Marita, Henry, Laura en Josée

• 21 Januari 2014 - 20:25

Bob, Frieda, Manon En Tijmen:

Och, och, och.... Zijn we toch finaal jouw verjaardag vergeten Garma!!!! Nou goed, dan bij deze nog maar even
    *****V A N H A R T E G E F E L I C I T E E R D!!!*****
    Dat was vast een heerlijke warme verjaardag!!!
    Dikke smok uut Hessel'n

• 22 Januari 2014 - 17:21

Liesbeth En Albert:

Lieve gerard en garma en de jongens
    we hebben voor het eerst een stukje gelezen over jullie reis
    Wat mooi dat jullie dit doen en wat zullen jullie het een bijzondere ervaring vinden.
    Jullie jongens vergeten dit nooit meer
    En dan ook nog iets terug kunnen doen voor de school
    Later zullen we zeker meer verhalen van jullie horen
    Zoals jullie vast gehoord hebben , hadden we even wat anders aan het hoofd, nl
    dat onze mam is verhuisd.het gaat goed met haar.
    Voor Garma: nog van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag!!!

• 23 Januari 2014 - 09:14

Jannet :

Lieve Garma, Gerard en de kinderen

Mooie verhalen, mooie belevenissen, mooie ervaring.
    Geniet nooit met mate.

Maar 19 januari vergeten.......
    Schaam, schaam.

Wel een beetje een verlate verjaardagswens maar intens gemeend

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ik wens je nog vele gezonde en liefdevolle jaren toe met een ieder die je lief is.

Veel liefs van mij

• 23 Januari 2014 - 22:35

Geke:

Hoi family in India,

Het wordt tijd dat wij ook eens wat van ons laten horen. Ik heb net heel veel foto's bekeken. Zeer indrukwekkend! Mooie mensen en grote contrasten van prachtige natuur tot armoedige wijken. Het moet allemaal een geweldige ervaring voor jullie zijn. Wel moeilijk om nu afscheid te moeten nemen van de mensen om jullie heen. Nog heel veel plezier de komende tijd met wat er nog op jullie pad komt. Geniet ervan!

Groeten van Ton, Geke, Giel en Siem

• 24 Januari 2014 - 20:51

Laurens Simonis:

Beste Garma & Gerard en boy's,

Leuk om te lezen en te zien dat het jullie zo goed vergaat. Prachtige foto's en illustratieve video's (verkeer/watertanks op dak). Frappant die contrasten ... Mc Donalds en noodle (40 eurocent), prachtige gebouwen en les onder de boom; wilde prachtige dieren en schurftterige straathonden ....
    Ook leuke "tradities" zoals het wangen knijpen bij de kinderen .... verheug me er al op.
    Ook leuk te lezen dat kinderen goed aansluiting vinden bij andere scholieren. Lekker ook dat zonde van je af kan spoelen in het water (met je kleding aan); jammer dat de foto's ontbreken van Garma hiervan .... (zegt dat niet in het water is gegaan ....).
    Goed ook om te lezen dat jullie projecten goed lopen en dat de medemens aldaar blij is met eenvoudige dingen; bijzonder is het ook te lezen dat Engels er blijkbaar op hoger niveau is dan elders (op school). Verkeersjungle / gevaarlijk vuurwerk (heb nog een box bewaard om jullie weerzien op te luisteren) / niet eten van vlees op straat/interactie met de mensen etc. etc. leuk, leuk, leuk.
    Zullen zo nog wel even een wensballon oplaten om jullie veel goeds te doen toekomen.
    Gerard nog nieuwe bio producten gevonden? Op een van de foto's zie ik hem bij iets kijken.
    Garma al een stip op het voorhoofd? Nog gelukt weesmeisje aan een jurk/bruidsschat te helpen?
    Dit weekend cabaret estafette in Oldenzaal; hadden jullie graag mee willen nemen; volgend jaar herkansing.
    Hier bij ons alles goed; Philemon A diploma gehaald. Caecilia doet het aardig bij schaken ... etc.
    In ieder geval een voorspoedig verder beloop van de reis en kijken uit om al de verhalen te mogen aanhoren (wel met foto's natuurlijk).
    Groet en succes ...... wensballon gaat de lucht in ... zie je hem,
    Laurens en Ineke.

• 26 Januari 2014 - 14:40

Jan En Ann Mulder:

Beste Garma, Gerard en zoons,

We hebben jullie regelmatig bekeken.
    We wensen jullie een goede reis door India en terug naar huis.

En dan horen we jullie verhalen en indrukken.

Een hartelijke groet,
    Jan en Ann

• 28 Januari 2014 - 10:56

Ellie:

interessant te lezen dat je iets bijdraagt door er gewoon te zijn en dat je inschat dat het misschien vooral de kinderen zijn die meer bijdragen, gewoon door er te zijn, dan de volwassenen. Eigenlijk zouden jullie dit blog even voort moeten zetten thuis. Wat zouden jullie daar willen veranderen n.a.v. wat je hebt meegemaakt en wat zit in India nou beter in elkaar dan in de westerse welvaartsmaatschappij? Misschien vinden de jongens af en toe een steen naar elkaar gooien toch wel relaxter dan competitie-terreur met welk merk telefoon je hebt? Dit is natuurlijk bedoeld als denkexperiment, niet dat jullie stenen gaan gooien thuis ;) Benieuwd dus ook naar jullie cultuurshock back home, liebe Grüße voor iedereen, Ellie.

• 01 Februari 2014 - 15:42

Fenny:

Hoihoi, nog maar een paar weekjes en dan is het avontuur alweer voorbij. Ik las net de stukjes van Luc en Bart. Wat stoer zeg samen voetballen en spelen met de kinderen van een ander land, en ook dat jullie weten hoe ze daar groot moeten worden, zal wel heel apart zijn om mee te maken.En Luc wat ben je toch slim met al je talenkennis! Knap hoor.
    En hoe ist met Rien? Alles ok?

Nog een hele fijne tijd in het mooie India allemaal.

Groetjes Fenny