Bart's en Luc's afscheid - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu Bart's en Luc's afscheid - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu

Bart's en Luc's afscheid

Door: Bart en Luc

Blijf op de hoogte en volg

28 Januari 2014 | India, Bangalore

Barts afscheid van Yuvalok

Ik heb vorige week afscheid genomen van mijn klassen. Mijn fijne 2 maanden op Yuvalok zijn voorbij. We hebben daar hele leuke tijden gehad.
Met vrienden, vriendinnen, juffen en de meesters konden we goed samen werken.
Toen we afscheid namen had ik ook nog een kaart gekregen van de klas. Daar stond op; Thank U Bart, leuk dat je bij ons was. We zullen je missen.(in het engels). God bless you. Ik mis de klas ook al heel erg en ook het voetbalgroepje en het cricketgroepje en juf Daisy en Rebecca en Kushboo en Aysweria en Sneha, Teja en Komala. Ik wil een vliegtuigkaartje voor ze kopen zodat ze naar Nederland kunnen kopen. Want daar hebben ze het geld niet voor. Ze wonen in kleine huisjes, soms in sloppenwijken. De huisjes zijn soms helemaal van ijzeren golfplaten gemaakt. Ze hebben geen stromend water en vaak slapen ze op de grond.
Op die vrijdagavond gingen we naar Goa, een hele toeristische plaats. Toen we in Goa waren was mijn moeder ook jarig. En we hebben daar wilde dolfijnen gezien.

Doei, doei , (Luc's afscheid)




Deze twee fijne maanden op de Yuvalok highschool waren onvergetelijk voor mij. Ik heb deze tijd met verbazing, verwondering en plezier doorgebracht. Ik heb veel bijzondere dingen gezien. Ik verbaasde me erover dat we zoveel Nederlanders hebben gezien. Mijn Engels is dan niet al te best maar ik kon goed met de Indiase kinderen communiceren. Dat communiceren is heel leuk, ik heb daardoor veel dingen geleerd. Veel mensen leven in huisjes van ijzeren golfplaten en soms ook nog een dak van zeil met gaten. Dat is haast niet voor te stellen zo arm als ze zijn (daar moeten ze hun kinderen en baby's in opvoeden). Ik kan zelfs al een beetje India's praten, ik test het vaak met de Indiase mensen uit (zie verderop). Ik denk dat ik ze héél erg ga missen, mijn Indiase vriendjes. Direct nadat we zijn weggegaan gingen we naar Goa (de provincie met de meeste toeristen). De dag daarop was mijn moeder jarig (HOERA). Het kwam trouwens mooi uit dat ik in de zee een echte Rayban zonnebril had gevonden. Echt puur toeval! Kon ik mooi als cadeautje geven.
We gaan nou naar Ahmedabad,waar Mahatma Ghandi heeft gewoond ( Mahatma betekent in India grote ziel).

In de trein.
In de trein zitten was al een groot avontuur voor mij. Maar in India is het toch wel het leukst met de trein reizen hoor. We slapen en zitten in de trein. Slapen doe je op een stapelbed van drie bedden.
We hebben er al heel veel leuke mensen ontmoet. Heel vaak mogen we met de telefoon van mensen spelen. Ook komen er in de trein allerlei verkopers langs van thee, pinda's, drinken, eten, kettinkjes, boekjes, etc. Maar ook veel bedelaars.
We hebben nu al drie keer met de nachttrein gereisd. Ook heel goedkoop; 1200 km voor 5 euro per persoon. Vanuit de trein kun je ook goed kijken hoe het platteland eruit ziet; veel dorpjes en soms hele mooie natuur. Ook zie je 's morgens hoe de mensen allemaal naar de wc gaan. Dat doen ze gewoon buiten het dorp en met een fles water om de billen schoon te maken. We hebben heel wat blote billen gezien.

Nu nog Indiase taalles.
Dit heb ik allemaal van de kinderen op Yuvalok en van mensen in de trein geleerd;

Hoe schrijf je” wat is jouw naam” in de verschillende Indiase talen.

Hindi: áb ké naam ké? in heel India
Telegu: ni pa renti? Andhra Pradesh
Kannada: ninna jeseru enoe? in Karnataka
Konkani: tugal naav khasa? in Goa
Tamil: nin per enna? In Tamilnadu
Gujarathi: thamara naam su che? In Gujarath
Tulu: ninna pudar dada In Zuid Karnataka
Marati:tuja nav khasa? In Maharastra
Malayalam: ninde per enda? In Kerala
Benguli:apnar naam ki ya che? In West Bengal

Helaas foto's en video downloaden lukt nog niet, veel te traag internet. Volgen nog.

  • 28 Januari 2014 - 22:47

    Bob, Frieda, Manon En Tijmen:

    Wouw jongens, wat een mooie verhalen allemaal en wat een ervaringen voor jullie zeg! Dat vergeten jullie nooit meer (vooral die blote konten niet, ha ha ha). Geweldig om te lezen allemaal, wat zullen jullie wijs zijn straks zeg en natuurlijk nooit meer klagen dat het eten niet lekker is of dat je "honger" hebt ;-)
    We zijn benieuwd of we jullie straks nog wel herkennen!!
    Groetjes van Bob, Frieda, Manon & Tijmen

  • 29 Januari 2014 - 10:51

    Tante Eggerdien:

    Geweldig wat een leuke verhalen ik ben reuze benieuwd naar nog meer want jullie zijn misschien wel al met de terug reis bezig.
    Ik wens jullie een hele goede terugreis en zie jullie graag in Oosterhesselen.
    Veel liefs !alle 5

  • 29 Januari 2014 - 19:14

    Felice:

    Wat leuk om jullie avonturen te lezen. Ik hoop dat als jullie straks thuis zijn, we nog vééél meer verhalen horen en foto's. Daar ben ik erg benieuwd naar. Gelukkig komen jullie snel naar huis. We beginnen jullie toch wel heel erg te missen. Maar geniet nog maar even van de laatste weken. Veel plezier. Groetjes van de Prentjes

  • 03 Februari 2014 - 15:30

    Roelie:

    Hallo Gerard-Garma-Luc-Bart-en Rien
    Wat leuk om dit allemaal te lezen
    Garma nog gefeliciteerd, beter laat dan nooit
    Ik kon er in januari niet in komen.
    Een heel andere kijk op de wereld vooral de jongens.
    Niet te begrijpen dat je in zo in armoede moet leven.
    En wij klagen nog .
    Geniet nog een paar dagen en een fijne reis naar huis
    Groetjes en veel liefs Roelie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Actief sinds 08 Nov. 2013
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 19619

Voorgaande reizen:

19 November 2013 - 13 Februari 2013

Straatkinderen van Bangalore

Landen bezocht: