India - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu

India

Door: Garma

11 Februari 2014 | India, Bangalore

Er is nog te veel te vertellen over India! Ik heb nog zo veel onderwerpen in mijn hoofd. Er zijn nog zo veel dingen die hier totaal anders gaan dan in Nederland. Maar dat gaat dus niet allemaal lukken. Dan maar weer een kleine greep;

Als je in huis bent hoor je geregeld iemand iets roepen. Er komt dan weer een straatverkoper langs de huizen. Van alles kun je op die manier kopen; groente, fruit, kleren, plastic artikelen, manden, bijouterie, kleden, pinda's, bh's, etc. (zie foto's en hopelijk lukt een filmpje) Je vraagt je wel af wat die verkopers op een dag verdienen, dat kan nooit erg veel zijn. De karren waarop ze de waren hebben huren ze per dag, dat is in ieder geval geen grote investering. Wel leuk hoe iedere verkoper weer zijn eigen geluid heeft; bellen, toeteren, digitaal deuntje, roepen. Goed herkenbaar in ieder geval. In de tijd dat Purdah nog bestond, was dit in ieder geval een hele uitkomst voor de dames. Purdah; hindoe-gebruik, waarbij vrouwen totaal afgeschermd zijn van de buitenwereld en dus ook in huis blijven. We hebben het idee dat dit in India niet meer bestaat. In Pakistan was het nog wel heel gebruikelijk onder moslim vrouwen toe wij daar 20 jaar geleden waren. Waarschijnlijk bestaat het daar nu nog, want het was in een bijzonder conservatief, streng islamitisch gebied.

Dan de religies hier. Voor ons allemaal heel bijzonder. Zelfs het christendom (maar 3%) is behoorlijk anders. In Bangalore waren minstens 100 verschillende kerken met verschillende stromingen. Van ultra-orthodox tot 'amerikaans' met veel muziek en klappen. (nee, geen agressie). Er zou een dominee vanuit Amerika naar Bangalore komen. Daarbij werden 2 miljoen mensen verwacht! Het werd echter afgelast. De overheid (BJP; nationalistische hindoepartij) verwachtte te veel problemen; en bang voor bekeringen..
80% van de mensen hier is hindoe. Voor ons is dat een niet altijd even makkelijk te begrijpen geloof. Er zijn 330 miljoen goden! Niet allen worden aanbeden... Ganesha is wel één van de belangrijkste; de god met het olifanten hoofd; de god van het geluk en voorspoed. En Nandi; de stiergod, is natuurlijk een belangrijke. Daarom lopen ook al die koeien over straat en is de kans ook groot dat je in de 'holy shit' kunt trappen.
Voor ons is het ook niet te begrijpen hoe het precies allemaal in elkaar zit, want elke god kan weer verschillende verschijningsvormen hebben. Ligt er maar aan in wat voor bui ze zijn.
We hebben natuurlijk verschillende tempels bezocht. De meest bijzondere was wel de 'rattentempel'. De rat is (soms) ook een heilig dier. Hij is altijd afgebeeld aan de voet van Ganesha. In de tempel liepen duizenden ratten. Alle gelovigen namen eten mee voor de ratten. Verder was er het gebruikelijke getrommel, muziek, chaos, etc. Als je een witte rat zag, zou dat geluk brengen. Maar er was natuurlijk geen witte rat te bekennen, zouden ook nooit wit blijven! De foto's laten genoeg zien. Onze jongens gingen er lekker voor zitten om de ratten over zich heen te laten lopen...
Jaïn aanhangers (<1%) zijn totaal vegetarisch; deze mensen lopen (in het wit) dan ook met een doekje voor hun mond, zodat ze niet per ongeluk een insect in kunnen slikken. Ook vegen ze de grond voor zich, zodat ze niet op een dier kunnen trappen.
Valt nog vééééél meer over de religies in India te vertellen, maar dat doen we dan wel persoonlijk.

Nog twee nachten en dan vertrekken we. De jongens willen wel graag naar huis; naar het groene (voetbal) gras en zelfs naar school en hun vrienden. Gerard wil natuurlijk ook graag weer aan het werk; starten met de nieuwe schuur. Ik wil natuurlijk ook wel naar huis, maar ga het hier toch wel heel erg missen. Bart en Luc zijn in ieder geval vast van plan hier weer naartoe te gaan. Zeker naar al hun vrienden in Bangalore. Dus wie weet …..

Misschien is dit nog niet het laatste reisverslag, maar ik wil alvast wel even zeggen dat we heel erg genoten hebben van jullie reacties! Ik hoop dat we ze allemaal kunnen bewaren, is natuurlijk leuk voor later.

• 11 Februari 2014 - 21:20

Laurens Simonis:

Beste Garma en Gerard en boy's,

Net weer lekker even bijgelezen. Het is er een heel andere wereld en ik kan me voorstellen dat zeker de kinderen veel hebben geleerd.
    Kijken er naar uit om de verhalen toegelicht met foto's te mogen aanhoren.
    Wij wensen je bij deze alvast een voorspoedige terugreis en stellen vast dat het een groot succes is geweest. Erg leuk.
    Groetjes,
    Ineke, Caecilia, Philemon en Laurens

• 12 Februari 2014 - 19:32

Jannet Dennekamp:

Lieve Garma, Gerard en jongens,

Goede en voorspoedige terugreis en kijk er naar uit om jullie weer te ontmoeten.

met lieve groet,
    Jannet

• 15 Februari 2014 - 10:56

Baukje:

He Garma en Gerard, wat moet het toch een bijzondere wereld zijn! Wat een ervaring voor jullie jongens. Ik heb genoten van de mooie reisverslagen. Een goede reis terug en ik kijk er naar uit om alle verhalen te horen en foto's te zien. Kan mooi tijdens een nieuwe wandeling.

Baukje

• 15 Februari 2014 - 16:48

Thea En Jos :

Welkom thuis alle vijf. Fijn dat jullie weer op nederlandse bodem zijn. Jullie hebben een fantastisch avontuur gehad en mooie herinneringen gemaakt. We spreken elkaar binnenkort wel weer.
    Liefs jos en thea

• 16 Februari 2014 - 15:07

Frans:

Dag Garma,Gerard en jongens

Ik keek vandaag weer eens op de site en toen ik de datum 11 febr zag en "over 2 nachten weer naar huis" en relealiseer me ineens dat jullie dus net weer terug zijn in Oosterhesselen.
    Wel een mooi verhjaal trouwens dat van 11 februari . Al die verschillende goden , de rattentempel en ook de straatverkopers. Dat laatste herinner ik me ook wel van Cuba.
    Zodra het licht werd begonnen daar de eerste straatverkopers met hun werk en inderdaad de geluiden en de stem ging ik na een aantal dagen ook herkennen en kreeg al vrij snel iets vertrouwds.
    Als ik me goed herinner van de laatste keer dta ik jullie sprak in Oostehesselen vertrekken jullie
    komnde week richting oostenrijk ?? In dat geval een fijne skivakantie .
    Ik spreek jullie graag weer na die tijd en ben benieuwd naar jullie verhalen

groeten

Frans