Kerstfeest op Yuvalok - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu Kerstfeest op Yuvalok - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu

Kerstfeest op Yuvalok

Door: Garma

Blijf op de hoogte en volg

23 December 2013 | India, Bangalore

Afgelopen vrijdag was de kerstvoorstelling. Toen ik 's ochtends door de school liep, stroomde die over van energie. De leerlingen waren niet meer in de klassen te houden. Er liepen kinderen in allerlei kostuums, danskleding, enz. Er werd door de juffen heel wat afgemopperd op de leerlingen. De directrice hield nog een strenge toespraak over discipline, maar het mocht niet helpen.
Daar zijn ze hier sowieso erg streng in. Elke ochtend staat de directrice bovenaan de trap en heeft op iedereen die niet in het gelid loopt wel wat aan te merken; komt niet erg liefdevol over. Ook vertelt Luc wel dat zijn juf nog wel eens met de liniaal op de handen slaat. Niet op die van Luc natuurlijk; de braafste van de klas. Maar ik begrijp ook wel dat het er op andere Indiase scholen niet anders aan toe gaat. In veel dingen loopt India gewoon nog 50 jaar achter.
Maar goed de kerstvoorstelling was wel vergelijkbaar met een voorstelling in Nederland; zingen, dansen en een toneelvoorstelling. En met dat dansen had ik wat te maken. Terwijl ik zelf vaak bij steps o.i.d. altijd de verkeerde kant op stap, mocht ik hier met elf meisjes een dans instuderen...
Is wel even wennen; meisjes. Het komt natuurlijk heel precies wat ze aan willen trekken en de meiden van de 7th standard mogen ontzettend graag de meiden van de 6th standard op de kop zitten; wie er wel en niet mee mag doen, enz. Maar goed, het is uiteindelijk best een aardig dansje geworden. Filmpje is bijgevoegd.
De voorstelling van de allerkleinsten was natuurlijk ook superschattig.
Als lunch kregen alle kinderen byriany, met vlees erdoor. Daarvoor waren speciale koks ingehuurd, die grote pannen op houtvuur op het plein hadden staan.
Na de lunch werden de tassen met kado's uitgedeeld. Dit is mede mogelijk gemaakt door de flessenactie van de kinderen van OBS de Woert en van een aantal particuliere sponsors. De jonge jongens kregen een deken met koekjes, zeep, tandpasta en een tandenborstel. De oudere jongens kregen in plaats van een deken schoenen. De meisjes kregen een tiffinbox (soort trommel om eten in te doen) en de toilet artikelen en koekjes. Ze waren er allemaal oprecht blij mee!
's Middags zijn we naar de andere kerstvoorstelling op de dorpsschool van Yuvalok geweest. Ook daar werden de kerstcadeaus uitgedeeld. Een aantal lokalen hadden ook net tafeltjes en stoelen gekregen.
Nu heeft iedereen twee weken vakantie!

  • 23 December 2013 - 15:08

    Ria:

    Wat een ander kerstfeest dan anders. Mooi om dit zo mee te maken.
    De kinderen genieten ook en ze doen heel veel indrukken op.
    Nu lekker vakantie.
    Geniet ervan samen.
    Gezegende kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.
    lieve groeten Gerie en Ria

  • 24 December 2013 - 20:07

    Karin Fokke:

    Hallo familie in het verre India,
    Zo te lezen hebben jullie een fantastische tijd!
    En wat waren de kinderen op school gisteren uitgelaten. Wat een feest!
    En wat een land....chaotisch, stoffig. Zoveel mooie kleuren!
    Geniet met volle teugen van jullie avontuur!!!
    En een hele fijne kerst voor iedereen.
    Groeten van Karin Fokke

  • 24 December 2013 - 22:03

    Jos En Thea:

    Ho,ho,ho.......... en een hele fijne kerst voor jullie en jullie dierbaren. Wat heerlijk om te zien dat de kinderen zo blij zijn met alle cadeautjes en dat kerstfeest op school net zo leuk wordt gevierd als hier bij ons in nederland. We hebben hier ook geen kerstweer. Op dit moment heerst er een kleine storm met heel heel veel regen. Jullie vieren kerst dt jaar met een indiaas tintje en dat is ook niet verkeerd Hele fijne feestdagen met elkaar en vooral blijven genieten.
    Liefs, Jos en Thea, Eline, Stefan, Aron, Imre en Minke. O, nu vergeet ik nog miesje. Zij geeft ook nog een kerstgroet met haar kattepootje.

  • 27 December 2013 - 10:12

    Aaffien Fokke:

    Hallo allemaal,
    Zo te zien en te lezen gaat het goed met jullie, Fijn! Geniet van de vakantie met elkaar, en maak er nig een mooie tijd van. Wel bijzonder hoor om dit mee te maken , zeker voor de jongens. Alvast heel veel goeds vor 2014 toegewenst! Hier alles ok.
    Groetjes fam Fokke , Hoofddorp

  • 28 December 2013 - 09:36

    Ester Van Steekelenburg:

    Hallo Garma, Gerard, Luc, Bart, Rien,
    Ik ben blij dat Garma mij vertelde van jullie India-reis, toen we een tijdje geleden op het voetbalveld naar de jongens keken. Nu onze beide kinderen op het Esdal-college zitten, krijgen we ook geen nieuws meer mee van obs de Woert. Zo snel kan dat dan gaan! Nu kan ik ook berichtjes naar jullie sturen. Ik heb alle verhalen gelezen en de foto's bekeken. Wat een unieke ervaring voor jullie hele gezin! De foto's zijn echt ontroerend mooi. Het is ongelooflijk dat een land als India in de loop der jaren gewoon niet schijnt te veranderen. Ik was er 20 jaar geleden, en jullie verhalen komen mij zo bekend voor! Wat goed dat jullie de jongens deze ervaringen meegeven. Zelf was ik destijds 'maar' drie weken in India, als onderdeel van een langere reis, maar in die drie weken heeft het land op mij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Ik houd enorm van dit prachtige land, juist om de grote tegenstellingen. Het is dus voor mij het feest der herkenning, als ik jullie verhalen lees. Ik kan er geen genoeg van krijgen! Ik heb bewondering voor jullie, dat jullie dit gewoon aandurven, met het hele gezin. India is immers ook een land met veel (verborgen) leed. Maar anderzijds zijn de mensen heel positief, spontaan, gastvrij. De geur van India........ik weet het nog zo goed. Het pittige eten is heerlijk!!
    Wij wensen jullie een mooi, bijzonder 2014, met een jaarwisseling in India!!
    Lieve groetjes van Hessel, Ester, Amber en Hugo Rozema - van Steekelenburg

  • 28 December 2013 - 11:50

    Tijmen:

    Hoi Rien, ik heb gister gezwommen en eergister was ik aan het gourmetten. En hoe gaat het met jou? groetjes Tijmen.

  • 29 December 2013 - 14:29

    Ard, Tom En Chris :

    Hallo Garma, Gerard, Luc, Bart, Rien, Opa en Joris,

    Wat een leuke en interessante verhalen en foto's.
    Jullie doen het goed hoor en nu lekker op vakantie met opa en neef Joris.
    Zijn wederom benieuwd naar de verhalen en foto's!

    Bij het lezen van de verhalen en zien van de foto's beseffen we ons dat we hier in Nederland niets te klagen hebben. In de supermarkten lagen (liggen) de schappen weer uit te puilen van diverse soorten vlees, vis, toetjes...voor de feestdagen.
    En bijna overal Wifi... alhoewel.... Luc, soms valt de Wifi ook uit bij oma in Coevorden hoor.. haha)

    Wij zijn nu bij onze oma in Coevorden en gaan zo zwemmen in de Huttenheugte.

    Gave foto's Bart, van het waterpretpark! Lekker in de buitenlucht.
    Het is hier ca. 10 graden dus gaan lekker binnen zwemmen.

    Oke, wij gaan nu zwemmen.
    Heel veel plezier nog de komende tijd met zijn allen en een hele leuke gezellige jaarwisseling!!!!

    Veel groeten van Tom, Chris en Ard!





  • 29 December 2013 - 19:09

    Roelie :

    Hallo Gerard -Garma- Luc -Bart en Rien

    Ik wil jullie in het verre India en heel goede jaarwisseling toe wensen
    En natuurlijk Roelof en Joris
    Ze kunnen niet zonder jullie.
    Ik volg jullie op de voet ,leuke foto,s.
    Wat een ander land dan jullie gewoon zijn.
    Het is regen in Sleen lekker bij de kachel, en ik heb met alle kinderen kerst gevierd bij Rolinka in de Rietlanden
    Met Sophie gaat het goed zei heeft nu een HB van 6.1.
    Nog 14 dagen werken en dan vakantie vieren .
    Geniet er van
    Allemaal een dikke knuffel
    Gr Roelie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Actief sinds 08 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1355
Totaal aantal bezoekers 19630

Voorgaande reizen:

19 November 2013 - 13 Februari 2013

Straatkinderen van Bangalore

Landen bezocht: