Beestenbende - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu Beestenbende - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu

Beestenbende

Door: Garma

23 December 2013 | India, Bangalore

Even weer wat bijzonderheden over India.
Dat de koeien op straat leven weet iedereen natuurlijk wel. Koeien mogen hier ook niet geslacht worden. Er zijn hier al wel moties ingediend door de moslimgemeenschap om deze wet af te schaffen, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt.
Maar een geweldig leven hebben de koeien daarom nog niet; er is hier zo goed als geen gras, dus ze moeten hun kostje meestal in de afvalhopen bij elkaar zien te scharrelen. Hierdoor krijgen ze geregeld plastic binnen. De meeste koeien hebben wel een eigenaar, die ze 's ochtends naar een plek brengt en 's avonds weer ophaalt om te melken. Veel liters geven die koeien natuurlijk niet. Melk is hier in verhouding dan ook aardig duur. En ook kun je beter gepasteuriseerde kopen, omdat de kans op bacteriën in de melk groot is.
Maar goed, nog altijd geen hondenleven. Ook al valt het me nog mee; de honden worden niet mishandeld. En je ziet nu zelfs af en toe een Indiër met een rashond aan de riem lopen. Verder lopen hier gewoon heel veel honden los; van jong (heel veel schattige puppy's) tot oud en van mooi tot ontzettend schurftig. Die moeten zich natuurlijk helemaal zelf zien te redden. Verkeersles krijgen ze dan ook niet; laatst hebben we langs ongeveer 4 kilometer weg 10 dode honden geteld, in verschillende staten van ontbinding. Leek trouwens niet veel indruk op de jongens te maken.
Ook hoorde ik wel dat er wel eens een opruimingsactie onder de honden wordt gehouden....
Hier bestaat wel een dierenbescherming die daar wat tegen probeert te doen, maar de sterilisatieprogramma's zetten nog geen zoden aan de dijk.

Dan nog wat anders; de watervoorziening hier. De meeste huizen hebben nog geen wateraansluiting! Ook de school, best een modern gebouw, krijgt elke week water aangeleverd door een tractor met een tank erachter. Dat water wordt dan naar een ton op het dak gepompt, waardoor er in het gebouw stromend water is. Je ziet dan ook de hele dag tractors met watertanks door de stad rijden. Er staat wel 'drinkingwater' op de tanks, maar ziet er toch niet zo lekker uit.
Dit is dan nog de moderne methode van watervoorziening. De meeste huisjes moeten met waterkannen water bij de gezamenlijke kraan halen, die ook weer door de tanks van water is voorzien. En dit is dan wel zo ongeveer de modernste stad van India!

• 08 Januari 2014 - 21:19

Frans:

Hoi Garma,

Mooi verhaal over de beesten en het drinking water. Wat een luxe hebben we hier dan als
    je bedenkt dat we de kraan maar hoeven open te draaien en er komt altijd schoon water uit
    en dat voor nog minder dan een cent ,wat zeg ik , minder dan een halve cent per liter .
    Nog een paar weken vrijwilligerswerk en dan hebben jullie ook nog een par weken vrije tijd over
    om als gezin nog iets van het land te zien ? Of herinner ik me dat verkeerd

groeten,
    Frans