Sinterklaas in India??? - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu Sinterklaas in India??? - Reisverslag uit Bangalore, India van gerardengarmainindia - WaarBenJij.nu

Sinterklaas in India???

Door: Garma

05 December 2013 | India, Bangalore

Ja, zelfs hier komt die beste man. Daar moet hij wel heel wat voor over hebben; behoorlijk warm met zijn mantel aan en zijn mijter op, maar daarom is hij ook een heilige natuurlijk.
We werden uitgenodigd voor een sinterklaasfeest van de Nederlandse Club in Bangalore. Konden we de kinderen niet ontzeggen! Maar wij hebben ook onze ogen uitgekeken; wat een rijkdom in India! We waren in een geheel ommuurde wijk met volop bewaking. Zo'n 500 luxe villa's bij elkaar. Ongeveer voor de helft bewoont door expats (buitenlanders die hier tijdelijk aan het werk zijn) de andere helft rijke Indiërs. Wat een verschil tussen arm en rijk!
De foto's laten ook zien wat voor een zwaar werk sommige mensen moeten doen. Van 's morgensvroeg totdat het donker wordt lopen deze vrouwen continu met zware stenen of bakken met grint op hun hoofd. (Ik heb hier nog geen kruiwagens gezien). De mannen doen het allemaal wat rustiger aan. Het jongetje op de foto dribbelt er de hele dag omheen. Soms ligt hij een poosje te slapen op een berg zand.
Deze mensen komen van het platteland en wonen vaak in tenten gemaakt van dekzeilen en gevonden kartonnen platen o.i.d. Ze trekken van bouwproject(je) naar bouwproject(je).
Daarbij vergeleken wonen wij inderdaad heel lux. Ook al hebben wij wel wat ongewenste huisdieren; grote kakkerlakken. En als er ook maar een kruimeltje op het aanrecht blijft liggen komt gelijk de mierenopruimingsdienst om het in te pikken. Ook weten ze alles wat maar enigzins eetbaar is binnen te dringen. De koelkast is de meest veilige plek; daar ligt dan ook bijv. het brood. Het zijn wel hele kleine miertjes, maar toch..
Ook is de lucht hier niet altijd even lekker; achter het gebouw loopt een groot open riool, als de wind verkeert staat kunnen we ervan genieten. We weten nu ook waarom hier zoveel wierook wordt verkocht.

• 05 December 2013 - 16:50

Hermien:

Jullie zijn vast in Whitefield geweest. Daar wonen veel expats en het lijkt alsof je niet meer in India bent. Wat je schrijft over vrouwen die in de bouw werken is heel herkenbaar. Helaas zie je dit heel veel.
    In India blijf je je verbazen ook al woon je een paar jaar!

een fijne tijd!

Groetjes, Hermien

• 05 December 2013 - 21:52

Bob, Frieda, Manon En Tijmen:

Dag lieve mensen,
    Wat leuk voor de jongens dat ze nog een vleugje Sinterklaas hebben gekregen (mocht hij ooit nog een opvolger zoeken dan zou ik als ik hem was even contact opnemen met Rien...;-)
    Maar wat een contrasten zeg..... Jullie wisten dat natuurlijk wel, maar hoe is het voor de jongens? Kunnen ze het allemaal een plekje geven?
    Wat kan een land toch verschillende gezichten hebben en wat is het in de wereld toch bizar oneerlijk verdeeld..... Weten we meteen weer hoe nuttig het is dat jullie daar zijn om daadwerkelijk mensen te helpen!!!
    Groetjes van Bob, Frieda & kids

• 06 December 2013 - 17:02

Jose:

Hallo!!

En heeft die beste brave man geen stoute kindertjes meegenomen?
    of zijn ze heel braaf geweest?

Ieuw kakkerlakken en mieren? bleeeeeeh geef mij maar een kat ofzo op het aanrecht;)

Mooie foto van Rien.. wat een verschil ja tussen rijk en arm. bah.

liefs van de Litteltjes!

• 06 December 2013 - 19:56

Hylke:

Hallo rien bart en luc ik zau daar ook willen zijn in india lijkt me wel leuk wat grappig dat sinterklaas daar ook was.maar gerard en garma vinden het vast ook leuk.

• 08 December 2013 - 07:13

Werner:

Beste Halfindianen ! Niet dat jullie op het idee komen, om te blijfen en ook bij de " businessmensen " gaan wonen. Gerad kan da ook zeker voor Biogroente zorgen. Mijn projekt in Thailand in toekomst = vuilnis opslag en recycling !! Overmorgen vertrekken wij na Chiang Mai ( 7 dagen Thaifamilie is erst mal genoeg ).
    In Chiang Mai bezoeken wij ook Rob en Lilian en andere Nederlanders.
    Het gaat jullie goed.
    Groeten van Tom en Werner

• 08 December 2013 - 11:51

Gerie:

Lieve allemaal,

wat schokkend om te zien hoe groot het verschil is tussen arm en rijk. wat maken jullie toch veel mee, ook voor de jongens best heftig.
    Fijn dat de Sint jullie toch heeft bezocht terwijl jullie zover weg zijn.
    Hier moest de sint zijn mijter extra goed vastbinden vanwege de zware storm op 5 december.
    Wat fijn dat we via de foto's kunnen meeleven.
    Als ik denk aan de weelde die wij hier hebben is het een mooie leerschool om daar te zijn.
    Veel succes met de kakkerlakken, trap er niet op, kraakt zo hard ;-)

Lieve groetjes Ria en Gerie